اخبار ضيافت


برگزاري اولين دوره ضيافت انديشه استادان دانشگاه فرهنگيان آذربايجان شرقي

برگزاري مرحله نخست كارگاه دانش افزايي دانشگاه حضرت آيت الله العظمي بروجردي(ره) در سال 1396

برگزاري اردوي فرهنگي و تفریحی طرح ضيافت انديشه استادان دانشگاه پيام نور استان آذربايجان شرقي

برگزاري هم انديشي استادان دانشگاه پيام نور استان آذربايجان شرقي با موضوع «روشنفكري ديني»

برگزاري مراسم افتتاحیه اولین دوره طرح ضیافت اندیشه استادان دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی

برگزاری دو دوره ضيافت انديشه استادان دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب

برگزاری ضيافت انديشه اساتيد آموزشکده‌های سما استان خوزستان با عنوان كارگاه دانش‌افزایی «روشنفکری دینی سطح 1» در مشهد مقدس

برگزاري دوره ضيافت انديشه استادان دانشگاه آزاد تهران جنوب با عنوان اخلاق علمي و حرفه اي سطح 2

برگزاري طرح ضيافت انديشه استادان دانشگاه آزاد اسلامي واحد اميديه در سال 1396

برگزاري هفتمين دوره ضيافت انديشه اساتيد دانشگاههاي آزاد اسلامي استان اصفهان

 


گزارش نهايي نشست هاي تخصصی دبیران در شانزدهمين همايش سراسري دبيران هم انديشي

تعداد نمایش خبر:204 تاریخ درج خبر:1396/11/03

نشست هاي تخصصی دبیران هم اندیشی ، در شانزدهمين همايش سراسري دبيران هم انديشي دانشگاههاي سراسر كشور، در مشهد مقدس، در قالب 3 نشست ، در تاريخ 30 آذر برگزار گرديد. گزارش نهايي ارائه شده توسط رؤساي هر نشست، در روز پاياني همايش ارائه گرديد كه بدينوسيله، متون مذكور تقديم مي گردد.

نشست هاي تخصصی دبیران هم اندیشی ، در شانزدهمين همايش سراسري دبيران هم انديشي دانشگاههاي سراسر كشور، در مشهد مقدس، در قالب 3 نشست ، در تاريخ 30 آذر  برگزار گرديد.
گزارش نهايي ارائه شده توسط رؤساي هر نشست، در روز پاياني همايش ارائه گرديد كه بدينوسيله، متون مذكور تقديم مي گردد.


*****
نشست تخصصی دبیران هم اندیشی دانشگاههاي علوم پزشكي
رئیس : دكتر فولادوند
دبیر :  دکتر شیخی

جمع‌بندي پيشنهادات:
1.    حمايت از دفتر هم‌انديشي با فراهم آوردن امكانات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري مثل مكان، تجهيزات لازم و حداقل يكنفر كارشناس
2.    عضويت دبير هم‌انديشي در هيأت جذب اعضاء هيأت علمي، بخصوص كميسيون بررسي صلاحيت‌هاي عمومي
3.    هيأت‌هاي جذب اعضاء هيأت‌ علمي با دقت نظر بيشتر بخصوص در حوزه شاخص‌هاي معنوي و ارزشي اقدام به جذب هيأت علمي نمايند.
4.    اعضاء هيأت علمي كه موقع جذب، شاخص‌هاي قابل قبول را داشته‌اند ولي بعداً دچار تغييرات زياد بخصوص از نظر خصوصيات معنوي و ارزشي شده‌اند با اتكاء به آئين‌نامه اداري و استخدامي اعضاء هيأت علمي بعنوان استاد غيرمفيد و ناكارآمد تعيين تكليف شوند.
5.    تقاضاي كاهش واحدهاي موظفي دبير هم‌انديشي در مقابل زحمات و تلاش‌هاي اين افراد
6.    كميسيون بر ادامه برگزاري كارگاههاي معرفت‌افزايي و نشست‌هاي هم‌انديشي تأكيد كرد بخصوص نشست‌هاي هم‌انديشي تخصصي براي پرداختن به مسائل مبتلابه دانشگاههاي علوم پزشكي از قبيل طرح تحول سلامت و طرح تحول آموزش علوم پزشكي
7.    براي كيفيت بخشيدن به نتايج نشست‌هاي هم‌انديشي و كارگاههاي معرفت‌افزايي لازم است شبكه‌اي از اساتيد و كارشناسان از تمام رشته‌ها و از دانشگاههاي مختلف كه هم علاقمندند و هم صلاحيت لازم را دارند تشكيل شود كه دانشگاهها بتوانند از حضور آنها در كارگاهها و نشست‌هاي خود بهره‌مند شوند.
8.    دانشگاهها ابتدا مسائل و مشكلات فرهنگي خود را بررسي و اولويت‌بندي نموده و سپس براي آنها برنامه عملياتي سالانه تهيه كرده و مجريان، هركدام از برنامه‌ها را نيز مشخص نمايند تا از تداخل كار وظايف واحدهاي مختلف دست‌اندركار امور فرهنگي دانشگاه جلوگيري شود.
9.    با توجه به مشغله زياد اعضاء هيأت علمي باليني براي آنها برنامه فرهنگي خاصي تدوين گردد تا حضور آنها در نشست‌ها و كارگاههاي معرفت‌افزايي پررنگ‌تر شود.
10.    آسيب‌هاي اجتماعي بخصوص براي جوانان از اولويت‌هاي كشور است لذا دانشگاهها بايد با توجه به دانشگاه و منطقه خود برنامه عملياتي متناسب تهيه و اجرا نمايند.
11.    كميسيون پيشنهاد داد كه نشست‌هاي هم‌انديشي تخصصي با موضوعات مبتلابه دانشگاههاي علوم پزشكي مثل طرح تحول سلامت و طرح تحول آموزش و همچنين مسائل و مشكلات حوزه سلامت استان خود را نيز مورد بحث و بررسي قرار داده و نتايج آن را به مراكز بهداشتي ـ درماني مربوطه منعكس نمايند.
12.    كميسيون پيشنهاد داد كه دبير هم‌انديشي از طرف مسئول نهاد و رئيس دانشگاه به امام جمعه و استاندار معرفي شود تا به عضويت شوراي فرهنگ عمومي استان منصوب شود.
13.    دبيران هم‌انديشي با هماهنگي مسئول نهاد نسبت به معرفي رابط هم‌انديشي در دانشكده‌‌ها و بيمارستانها نيز اقدام نمايند.
14.    كميسيون بر راه‌اندازي هيأت‌هاي مذهبي در دانشگاههاي علوم پزشكي تأكيد كرد.
15.    كميسيون پيشنهاد داد كه دبير هم‌انديشي يا به عضويت شوراي دانشگاه درآيد و يا بعنوان كارشناس مطلع فرهنگي بعنوان كارشناس مدعو در جلسات شوراي دانشگاه حاضر شود.
16.    رئيس دانشگاه و رئيس نهاد دانشگاه به مناسبت‌هاي مختلف از اعضاء هيأت علمي فعال فرهنگي به پيشنهاد دبير هم‌انديشي تقدير مناسب بعمل آورند.


*****
نشست تخصصی دبیران هم اندیشی دانشگاه آزاداسلامی


رییس: دکترعبدالحمید فرزانه
دبیر: دکترمحمدمهدی شیرمحمدی


1- محورها

1- مسایل ومشکلات کار فرهنگی مرتبط با استادان
2- جایگاه و امکانات دفاتر هم اندیشی
3- طرح های ابتکاری جهت فعال ترکردن مشارکت اساتید در امور فرهنگی


مسایل ومشکلات کار فرهنگی مرتبط با استادان

1.    محرومیت دفاتر هم اندیشی از بودجه های فرهنگی دولت
2.    مشخص نبودن ميزان بودجه فرهنگي ويژه برنامه هاي استادان
3.    امنيت شغلي پايين و تاثير منفي آن بر فعاليت هاي فرهنگي
4.    توجيه نبودن برخي روساي واحد ها نسبت به هم انديشي
5.    وجود برنامه ها و مراکز فرهنگي موازي در برخي واحد ها


جایگاه و امکانات دفاتر هم اندیشی

1-اختصاص دفتر و امکانات اداري براي دفاتر
2- تثبيت جايگاه قانوني در چارت تشکيلاتي دانشگاه
3-کسر موظفي تا 4 واحد بر اساس درجه واحد
4-اعطاي يک پايه تشويقي در برابر هر دو سال فعاليت دبيران هم انديشي
5-عضويت دبيران در کارگرده بررسي صلاحيت عمومي
6-عضويت در کارگروه فرهنگي ارتقا
7-عضويت در کميته انتصابات واحد

طرح های ابتکاری جهت فعال ترکردن مشارکت اساتید در امور فرهنگی

1.    تاثير فعاليت هاي فرهنگي در انتخاب مديران
2.    افزايش حق جذب بر اساس فعاليت هاي فرهنگي و شرکت در کارگاه ها
3.    برگزاري نشست هاي تخصصي در دانشکده ها
4.    تقدير از استادان فرهنگي در هفته معلم و پژوهشگران فرهنگي در هفته پژوهش
5.    پذيرفته شدن گواهي شرکت در کارگاه ها به جاي يکي از مقالات جهت دفاع از رساله دانشجويان دکتري هيات علمي (بدون بهم ريختن ساختارها)



*****
نشست دبیران هم اندیشی دانشگاههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

1-    به منظور ارتقای کیفی و کمی دوره های دانش افزایی، پیشنهاد گردید تا دفاتر هم اندیشی با معاونین آموزشی دانشگاهها در یک چارچوب از پیش تعیین شده و مشخص تعامل داشته باشند. همچنین پیشنهاد شد تا تمهیداتی اندیشیده شود تا سابقه کار دبیران هم اندیشی به عنوان سابقه کار اجرایی رسمی تلقی شده و در موارد لازم مانند ارتقاء و کسر ساعات موظف تدریس منظور گردد.
2-    با توجه به اهمیت نقش برنامه های دانش افزایی در بالابردن توان فکری و فرهنگی اساتید، پیشنهاد گردید بخشی از بودجه فرهنگی دانشگاه، به صورت شفاف و متناسب با ظرفیت اجرای برنامه ها، به این دوره ها تخصیص یابد.
3-    پرهیز از موازی کاری های زاید و توجه بیشتر دفاتر هم اندیشی در نظارت کلان بر فعالیتهای علمی-فرهنگی دانشگاه و نیز اجرای برنامه های دانش افزایی و هم اندیشی. همچنین توجه به غنی سازی فکری و ایمانی اساتید برای تربیت و هدایت دانشجویان در راستای هر چه بهتر شکل دهی به نقش شاگردپروری اساتید برای فراهم آوردن شرایط لازم برای ایجاد تمدن اسلامی.
4-    با توجه به اهمیت و نقش مباحث دانش افزایی و هم اندیشی در ایجاد تحول فکری، علمی و ایمانی اساتید، سعیشود برای شرکت اساتید در اینگونه دوره ها انگیزه لازم ایجاد شود. همچنین الزامی کردن شرکت در این دوره ها برای ارتقاء علمی و تصدی بعضی از سمتهای دانشگاهی.
5-    برگزاری نشستهای تخصصی هم اندیشی به منظور اصلاح و بومی سازی دوره های مختلف دانشگاهی و ایجاد شرایط لازم برای انجام فعالیتهای پژوهشی و پایان نامه های مفید، کاربردی، اولویت دار و مورد نیاز وجلوگیری از انجام پایان نامه هایتکراری و تقلبی.

6-    پیشنهاد اصلاح آیین نامه ارتقای اساتید و استانداردهای پذیرش پایان نامه ها، به منظور استفاده بهینه از توان و استعدادهای مختلف و متفاوت اساتید و دانشجویان برای باروری بیشتر علمی و پرهیز از نگاه قالبی و توقعات یکسان و کم اثر از نخبگانی با توانها و استعدادهای متفاوت.
7-    متناسب سازی کمی و کیفی آموزش عالی و رشته های دانشگاهی با اصول انقلاب اسلامی و نیازهای واقعی جامعه و پرهیز از برگزاری دوره های آموزشی غیر لازم و اشباع و نیز افزایش کمیت در دوره هایی که کمبود قطعی وجود دارد، به منظور ایجاد انگیزه در دانشجویان و امیدوار نمودن ایشان به آینده شغلی خود.
8-    تغییر و تحول در برنامه های آموزشی، متناسب با توان، استعداد، شرایط، موقعیت و نیازهای بومی هر منطقه.
9-    استفاده هر چه بهتر و موثرتر از ظرفیت فضای مجازی برای ترویج و گسترش علم نافع و نیز فرهنگ غنی اسلامی در بین اساتید و دانشجویان.
10-    تنوع دادن به برنامه های دانش افزایی و برگزاری این دوره ها با حضور صاحب نظران توانمند و در صورت لزوم در قالب ساعات کمتر و کیفیت برتر.
11-    تبیین هر چه بیشتر نظریه های اساسی جمهوری اسلامی ایران در مورد مسایل کلان نظام، حضور منطقه ای و جهانی ایران در کلیه عرصه های علمی، فرهنگی،سیاسی و نظامی و نیز پرهیز از آموزش علم سکولار، به منظور همگرایی فکری و آرمانی در اساتید و دانشجویان، که نتیجه آن رشد واقعی علمی، فرهنگی و فناوری خواهد بود.
12-    توجه به اسناد بالادستی نظام، خصوصا سند اسلامی کردن دانشگاه، در برنامه ریزی و اجرای کلیه فعالیتهای علمی و فرهنگی دانشگاهی.
13-    حمایت از اساتید نخبه ارزشی و رفع موانع اداری و علمی ایشان به منظور توانمندتر ساختن ایشان در انجام فعالیتهای هر چه بهتر آموزشی، پژوهشی، کارآفرینی و انسان سازی.
14-    تعریف شاخصهای بومی، متناسب با اهداف و آرمانهای انقلاب، برای رتبه بندی دانشگاهها و دلخوش نبودن به بعضی رتبه بندیهای بین المللی که ممکن است مسیر حرکت و رشد واقعی دانشگاهها را به انحراف بکشانند.

 


خروج