مركز هم انديشي استادان و نخبگان دانشگاهي


اخبار
يکشنبه ٢٨ آبان ١٣٩٦

اخبار ضيافت


برگزاري اولين دوره ضيافت انديشه استادان دانشگاه فرهنگيان آذربايجان شرقي

برگزاري مرحله نخست كارگاه دانش افزايي دانشگاه حضرت آيت الله العظمي بروجردي(ره) در سال 1396

برگزاري اردوي فرهنگي و تفریحی طرح ضيافت انديشه استادان دانشگاه پيام نور استان آذربايجان شرقي

برگزاري هم انديشي استادان دانشگاه پيام نور استان آذربايجان شرقي با موضوع «روشنفكري ديني»

برگزاري مراسم افتتاحیه اولین دوره طرح ضیافت اندیشه استادان دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی

برگزاری دو دوره ضيافت انديشه استادان دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب

برگزاری ضيافت انديشه اساتيد آموزشکده‌های سما استان خوزستان با عنوان كارگاه دانش‌افزایی «روشنفکری دینی سطح 1» در مشهد مقدس

برگزاري دوره ضيافت انديشه استادان دانشگاه آزاد تهران جنوب با عنوان اخلاق علمي و حرفه اي سطح 2

برگزاري طرح ضيافت انديشه استادان دانشگاه آزاد اسلامي واحد اميديه در سال 1396

برگزاري هفتمين دوره ضيافت انديشه اساتيد دانشگاههاي آزاد اسلامي استان اصفهان

 


برگزاری نشست علمی بررسی و پاسخ به شبهات ویژه هیئت‌علمی دانشگاه محقق اردبیلی

تعداد نمایش خبر:84 تاریخ درج خبر:1396/05/18

به گزارش دفتر هم‌اندیشی استادان دانشگاه، نشست علمی «بررسی و پاسخ به شبهات» ویژه اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد. این نشست که با حضور دکتر سید رضا مؤدب، استاد دانشگاه قم در محل سالن اجتماعات «بصیرت» این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش دفتر هم‌اندیشی استادان دانشگاه، نشست علمی «بررسی و پاسخ به شبهات» ویژه اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد. این نشست که با حضور دکتر سید رضا مؤدب، استاد دانشگاه قم در محل سالن اجتماعات «بصیرت» این دانشگاه برگزار شد.

در این نشست، ابتدا دکتر امین فتحی دبیر دفتر هم‌اندیشی استادان دانشگاه ضمن عرض خیرمقدم به اساتید، بیان کردند: وجود و طرح سؤال و شبهه برای انسان و در جامعه طبیعی بوده اما انسان می‌بایست به دنبال پاسخ به نیازهای فطری و سؤالات خود باشد و اگر نمی‌تواند پاسخ روشنی  بیابد از اهلش سؤال نماید، چنانکه در تعبیر رسای قرآن کریم در آیه 43 سوره نحل: «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکرِ إِن کنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ...: پس اگر نمی‌دانید، از اهل ذکر آگاهان سؤال نمایید..» آمده است.

لذا تا به دنبال پاسخ‌یابی نبوده و یا در صدد رسیدن به حقیقت مطلب نباشد، صحیح نیست که قبل از اقناع خویش، به طرح شبهات در راستای تشویش افکار عمومی و یا تضعیف عقاید دینی برآید، مگر در جمع تخصصی، که از آن به آزاداندیشی نیز تعبیر می‌شود. و در حال حاضر شبهات زیادی در اذهان عمومی در باب مسائل دینی وجود دارد که این نشست در راستای پاسخگویی به بخشی از آن شبهات می‌باشد. وی افزود: با توجه به رویکرد علمی این نشست، از اساتید عزیز انتظار می‌رود که با مشارکت فعال خود و طرح سؤالات، به غنای علمی این جلسه بیفزایند.

در ادامه، دکتر مؤدب ضمن بیان نکاتی در فضایل حضرت فاطمه معصومه(سلام‌الله عليها) به مناسبت دهه کرامت، ازجمله اینکه شهر قم به‌عنوان پایگاه حرم اهل‌بیت شناخته می‌شود، بدان جهت است که تجلی نور حضرت زهرا، حضرت معصومه در قم است. و لقب معصومه را از طرف امام رضاع دارد و غیر از معصومین(علیهم‌السلام)، تنها شخصیتی است که در زبان امام(ع) مقام شفاعت دارد. تأکید کردند: با توجه به حضور معنی‌دار امام رضا(علیه‌السلام) و سایر امام زادگان در ایران و خالی شدن کشور از بنی‌عباس فرصت خوبی برای تقویت جایگاه اهل‌البیت(علیهم‌السلام) در ایران به وجود آورد. سپس افزودند: بعد از پیروزی و گسترش انقلاب اسلامی درزمینهٔ های معنوی و علمی، شبهات بسیاری در باب مسائل دینی مطرح‌شده که از اساتید انتظار می‌رود در این زمینه فعالیت و مطالعات خود را افزایش دهند.

استاد دانشگاه قم با بیان اینکه بیشتر شبهات مطرح‌شده پیرامون قرآن و موضوعات قرآنی بوده است، اظهار کرد: در سایت‌ها و صفحات مجازی کتاب‌ها و یادداشت‌های زیادی با عنوان نقد قرآن کریم، وجود دارد، بیشتر قصد طرح سؤال علمی نبوده بلکه با جهت‌دهی و به‌قصد ایجاد و القای شبهه منتشرشده است، که برای پاسخ به آن شبهات نیاز به چنین نشست‌هایی است. و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها در مواجهه با این نقدها، باید راه تشخیص آن را نیز بدانند.

ایشان در ادامه به بررسی سؤالات و شبهات مطرح‌شده پیرامون دو  موضوع «تعدد زوجات» و « ازدواج موقت» در اسلام پرداخته و با بررسی آیات 3 و 129 سوره نساء  مسئله چندهمسری در قرآن و شرایط آن را تبیین کرده و ضمن بررسی و پاسخ به اشکالات واردشده افزودند: نظر صحیح این است که:  اصل در تشکیل خانواده، تک‌همسری بوده و تعدد زوجات ناظر به موارد خاص و یا به انگیزه تنوع‌طلبی صرف نبوده و دارای مصالح و حکمت‌های انسانی و اجتماعی می‌باشد، که در صورت تنوع‌طلبی، مصداقی بر « الذین یتبعون الشهوات...» خواهد بود. همچنین با تشریح آیه 24 نساء به وجود ازدواج موقت و تشریع آن در قرآن پرداخته  و با تأکید بر اینکه تشریع «صیغه موقت» مورد اتفاق علمای شیعه و سنی بوده اما اختلاف در نسخ آن است، افزودند: ما معتقدیم که تشریع قرآن قابل نسخ توسط افراد نیست. در پایان اساتید به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.


خروج