اخبار ضيافت


برگزاري اولين دوره ضيافت انديشه استادان دانشگاه فرهنگيان آذربايجان شرقي

برگزاري مرحله نخست كارگاه دانش افزايي دانشگاه حضرت آيت الله العظمي بروجردي(ره) در سال 1396

برگزاري اردوي فرهنگي و تفریحی طرح ضيافت انديشه استادان دانشگاه پيام نور استان آذربايجان شرقي

برگزاري هم انديشي استادان دانشگاه پيام نور استان آذربايجان شرقي با موضوع «روشنفكري ديني»

برگزاري مراسم افتتاحیه اولین دوره طرح ضیافت اندیشه استادان دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی

برگزاری دو دوره ضيافت انديشه استادان دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب

برگزاری ضيافت انديشه اساتيد آموزشکده‌های سما استان خوزستان با عنوان كارگاه دانش‌افزایی «روشنفکری دینی سطح 1» در مشهد مقدس

برگزاري دوره ضيافت انديشه استادان دانشگاه آزاد تهران جنوب با عنوان اخلاق علمي و حرفه اي سطح 2

برگزاري طرح ضيافت انديشه استادان دانشگاه آزاد اسلامي واحد اميديه در سال 1396

برگزاري هفتمين دوره ضيافت انديشه اساتيد دانشگاههاي آزاد اسلامي استان اصفهان

 


برگزاری نشست هم انديشي اساتید مجتمع آموزش عالي سراوان با عنوان «رصد آسيب هاي اجتماعي در دانشگاه، چالش ها و راهكار ها»

تعداد نمایش خبر:73 تاریخ درج خبر:1397/02/08

نشست هم انديشي اساتید مجتمع آموزش عالي سراوان با عنوان «رصد آسيب هاي اجتماعي در دانشگاه، چالش ها و راهكار ها» در مورخ 15اسفند 1396، در دفتر رياست مجتمع آموزش عالي سراوان برگزار گردید.

نشست هم انديشي اساتید مجتمع آموزش عالي سراوان با عنوان «رصد آسيب هاي اجتماعي در دانشگاه، چالش ها و راهكار ها» در مورخ 15اسفند 1396، در دفتر رياست مجتمع آموزش عالي سراوان برگزار گردید.

 در ابتدا، جلسه با قرائت قرآن كريم متبرك گرديد و سپس حجت السلام و المسلمين ميرزايي مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در مجتمع هدف از اجراي نشست را شناخت بهتر و كارشناسي تر نسبت به آسيب هاي اجتماع بيان كردند و راه بهتر را يافتن نظر خود  اساتيد در باره اين آسيب ها دانستند. اين نشست با حضور رياست دانشگاه آقاي دكنر ريگي و اعضاء هيئت علمي اين مجتمع برگزار گرديد.
سپس اعضاء هيئت علمي به بيان چالش ها و راهكار ها پرداختند كه اهم آنها به شرح ذيل است.
•    نشست هاي هم انديشي در صورتيكه پياپي باشند بهتر نتيجه بخش خواهد بود.
•    آغاز نشست هم انديشي با يم مقدمه مانند پاورپوينتي كه ما را با موضوع اآشنا تر كند مفيد خواهد بود.

چالش  و راهكار هاي آسيب هاي اجتماعي در حوزه دانشگاه در حوزه اساتيد و دانشجويي
•    بي انگيزگي مختص دانشجويان نيست بلكه به اساتيد نيز مربوط است.

•    قبلا متولي تربيت اساتيد دانشگاه تربيت مدرس بود و اساتيد درك بهتري از تدريس و شيوه هاي آن داشتند اما اكنون اينگونه نيست.

•    اساتيد بعد از استخدام ديگر انگيزه يادگيري زيادي ندارند.

•    بعضي از آسيب ها به اجتماع بر مي گردد. يكي از آنها موج افرايش جمعيت در دهه شصت  و مشكلات در فارغ التحصيلي و بكارگيري اين افراد بود.آمار فارغ التحصيلان بيكار زياد است.

•    دانشگاه مانند كانون خانواده است. بايد سعي شود يكرنگ و همدل باشيم.

•    رفتارهاي نا بهنجار، فراغت هاي غير مفيد، ايجاد شكست هاي عاطفي، افت تحصيلي و اعتياد از جمله آسيب هاي مهم اجتماعي در حوزه دانشجويي است.

•    ميتوانيم برروي اين معضلات دانشجويي چشم ببنديم اما راه صحيح اين است كه دست دانشجو را بگيريم و احساس مسئوليت كنيم.

•    كانون همياران سلامت يكي از اقدام هاي مثبت مجتمع در اين راستا است كه از دانشجوها كمك گرفته شده است.

•    از اساتيد در مشاوره ها استفاده شود.

•    در كنار مراسمات و مسائل مذهبي، مراسمات و مسائل فرهنگي مي تواند به حل معضلات اجتماعي در حوزه دانشگاه كمك كند.

•    يكي از چاش هاي بسيار مهم فراغت هاي غير مفيد است.

•    نهادينه كردن فرهنگ درس خواندن و كار كردن همزمان مي تواند مفيد باشد.

•    درس ها تنها بصورت تئوري تدريس نشود وكار برد آنها براي دانشجويان بيان شود و دانشجويان  بايد به گونه اي تربيت شوند كه كارآفرين باشند.

•    انجمن هاي علمي نيز در برگزاري كلاس هاي كمك آموزش نقش بسزايي مي توانند ايفا كنند.

•    آسيب آن چيزي است كه در هنجار هاي آن جامعه نباشد. يكي از آسيب هاي بزرگ عدم وجود اعتماد به نفس و نبود ريسك پذيري در دانشجويان است .

•    دعوت از مسئولين آموزش و پرورش نيز مي تواند در شناسايي آسيب ها مفيد باشد.

•    يكي از چالش ها عدم توانايي بعضي از اعضاء هيات علمي در برقراري ارتباط با دانشجويان است.

•    به دانشجو با ديدگاه از بالا به پايين نبايد برخورد شود و بايد آموزش داده شود كه با سخت كوشي پس از هر شكست بايد دوباره تلاش كرد و نااميد نشد.

•    اگر اوفات فراغت دانشجو پر نشود به بيراهه كشيده مي شود.اساتيد نيز از تخصص خود مي توانند در پر كردان اين اوقات فراغت موثر باشند.

•    بايد بر روي تقويت هم ذهن و هم جسم دانشجو تاكيد داشت. تغذيه مناسب نيز تاثيرگذار است.

•    اخلاق مناسب پيش نياز آموزش است.  آداب اجتماعي بايد فراگرفته شود.

•    انتقاد پذيري يكي از اصول مهم است. بايد به قرآن و تفسير آن و هم چنين به كتب پند آموز از جمله نهج البلاغه كه هم اصول اخلاقي و هم مديريتي دا دربرمي گيرد، پرداخته شود.

•    زير ساخت هاي آموزش و پرورش و وزارت علوم در حوزه علم و تعليم و تربيت نياز به اصلاح دارند.

•    استفاده از اساتيد و دانشجويان موفق كه در اين مجتمع حضور داشتند جهت سخنزاني و بيان تجربيات مي تواند انگيزه خوبي براي دانشجويان باشد.

•    حضور اساتيد در خوابگاه ها مي تواند نشاط ايجاد كند و پيشنهاد مي شود از اساتيد براي حضور در خوابگاه ها دعوت شود.

•    مدرك گرايي يك معضل است در صورتيكه با وجود مدارك فراوان متخصص كم داريم. تخصص خود باعث اشتغال مي شود. بايد دانشجويان متخصص تربيت كنيم.

•    به دانشجويي كه به دليل مشكلات مالي درس نخواندن را بهانه قرار ميدهد بايد گفت كه بايد بيش از بقيه تلاش كند تا از اين وضعيت خارج شود.

•    در دانشگاه مثلثي وجود دارد كه يك ضلعش اساتيد، ضلع ديگرش دانشجويان و ضلع ديگر كارمندان هستند. بزرگترين آسيب اكثر سازمان ها خلط مباحث است. بايد هر كدام جايگاه خود را داشته باشند.

•    سواد ديگر تعريف نظري ندارد. سواد عاطفي، ارتباطي و ....نيز مهم هستند.

•    نبايد اختلاف سليقه ها در شوراهاي دانشگاه مانند شوراي آموزشي يا پژوهشي باعث شود كه اين مسائل در خارج از موارد كاري هم تاثير گذار باشند.

•    انتقاد بايد صورت بگيرد تا راه حل بوجود بيايد.

•    پيشنهاد مي شود اتاق فكر 15 دقيقه اي براي خودمان تشكيل دهيم و خودمان را قضاوت كنيم.

•    بسياري از افراد خود دچار آسيب هستند و بياد از دروغ بپرهيزند.

•    گاهي اوقات فداكاري هاي قابل توجهي در نظام آموزش و پرورش رخ مي دهد كه بايد از آن الگو گرفت مانند گذشت يك معلم و برعهده گرفتن و اداره كلاس همكار باردارش تا پايان سال.

•    اساتيد بايد نسبت به هم گذشت داشته باشند و براي چند واحد درسي يكديگر را درگير نكنند.

 سپس رياست دانشگاه آقاي دكتر ريگي نيز  از انتخاب موضوع تشكر كرده و مطالبي به شرح ذيل بيان كردند.

•    نشست هاي ما بايد خروجي داشته باشد و نياز به كارشناسي دارد و بايد راهكار ها را بصورت يك تيم علمي و تخصصي دنبال كرد و نتايج را تجزيه و تحليل كرد.
•    مي توانيم راه حل هايي در حد دانشگاه و شهر خودمان ارائه دهيم.
•    اگر از صداقت صحبت مي كنيم بايد خودمان نيز عمل كنيم.

در پايان حجت الاسلام و المسلمين ميرزايي نيز تاكيد بر پياپي بودن و كارشناسي تر برگزار شدن جلسات داشتند . همچنين ايشان نشست هم انديشي را برنامه اي كوچك از فعاليت هاي شوراي هم انديشي دانستند و گفتند كه لازمه به نتيجه رسيدن اين مباحث تشكيل شوراي هم انديشي است كه مصوبات آن الزام اجرايي دارد.

 


خروج