نشست هم اندیشی سواد رسانه ای و مدیریت رفتار در شبکه مجازی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

نشست هم اندیشی سواد رسانه ای و مدیریت رفتار در شبکه مجازی با شرکت استادان دانشگاه های دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجد سلیمان برگزار شد .

 

 

 

 

 

 

 

در این نشست دبیر هم اندیشی واحد غلامعباس تقیان  با اشاره به موضوع نشست هم اندیشی با عنوان سواد رسانه ای و مدیریت رفتار در شبکه مجازی  ،به ذکر مطالبی در این زمینه پرداختند . ایشان اظهار نمودند ،سواد رسانه‌ای در یک تعریف بسیار کلی عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که  براساس آن می‌توان انواع رسانه‌ها و انواع تولیدات آن‌ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.این درک به چه کاری آید؟به زبان

ساده، سواد رسانه‌ای مثل یک رژیم غذایی است که  هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا این‌که میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد. سواد رسانه‌ای می‌تواند به مخاطبان رسانه‌ها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانه‌ای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد. به دیگر سخن، سواد رسانه‌ای کمک می‌کند تا از سفره‌ی رسانه‌ها به گونه‌ای هوشمندانه و مفید بهره‌مند شویم.سپس در خصوص مدیریت رفتار در فضای مجازی بیان نمودند استفاده از اینترنت و فضای مجازی، از ابزاری مهم برای آموزش به شمار می‌رود و یک سری نگرانی‌ها را  تحمیل می‌نماید. شبکه‌های اجتماعی یکی پس از دیگری ظهور نموده و با به وجود آمدن پدیده نوین خطر ایجاد تغییرات بنیادی در طرز نگرش و سبک زندگی افراد را افزایش داده است. لذا در در فضای مجازی لازم است  آگاهانه مدیریت و رفتار کنید تا آسیب نبینید.

در ادامه جلسه ،آقای دکتر محبی استاد جلسه ضمن سلام و تشکر از  حاضرین در جلسه ، به سخنرانی در خصوص موضوع جلسه پرداختند.ایشان سواد رسانه ای را به عنوان نیاز پیشرفت جامعه امروز دانسته و اشاره نمودند در بسیاری از کشور ها تا حد دکتری در رشته روان شناسی رسانه دانشجوی دکتری می گیرند و در ایران نیز از سال 1395برای دوره دوم متوسطه کتابی با عنوان تفکر و سواد رسانه ای در نظر گرفته شده است.

ایشان در ادامه نقش رسانه ها در مقایسه با خانواده ها ،مدرسه و همسالان ،تبدیل رابطه خانوادگی از دایره به مستصیل ،رشد ذهنی ،رسانه های سرد و گرم تلویزیون به عنوان رسانه سرد و رادیو به عنوان رسانه گرم ،رابطه عملکرد تحصیلی ،مهارت خواندن و جمع شده شدن قلم و کاغذ ،هنر خوشنویسی و از بین رفتن تخصص ترجمه از اثرات رسانه ها بر روابط افراد نام بردند. همچنین به این موضوع که رسانه ها روابط دور را نزدیک و روابط نزدیک را دور می کنند از دیگر اثرات رسانه ها بر روابط افراد نام بردند.رسانه ها می توانند یک موضوع کوچک را به یک موضوع برجسته تبدیل کنند . و اشاره نمودند یک کودک در سن ده سالگی هزاران صحنه پرخاشگری و خشونت آمیز در برنامه ای تلویزیونی و شبکه های اجتماعی می بینند .یک کودک تا سن پنج سالگی 6000ساعت تلویزیون دیده است که این خود گواه بر نقش رسانه ها در رفتار افراد می باشد. ایشان از زندگی دوم ،نسل نت افراد بومی در مقابل مهاجران،کنترل معکوس سطح دانش ،اطلاعات و آگاهی فن آوری کودکان و نوجوانان از پدر و مادر ،دانش آموزان از معلمان ،دانشجویان از اساتید بیشتر است.شناخت رسانه ای امروز رسانه ها بخشی از زندگی مانیستند ،امروز زندگی ما بخشی از رسانه ها شده است.به عنوان اثرات رسانه های جدید نام برده است.ایشان در خصوص فضای مجازی به عنوان یک فضای واقعی بیان نمودند فضای فیزیکی یک فضای دارای ابعاد فیزیکی نیست و نمی توان آن را با متر اندازه گیری نمود .این فضا دارای محدودیت رایج یک مکان حقیقی را ندارد.محدودیت زمانی ندارد و نیاز به هزینه و ویزا ندارد .وقتی زمان و مکان خاصیت همیشگی خود را ازدست دهد لاجرم وارد زندگی جدیدی می شویم لذا بزرگترین آسیبی که در اینجا مطرح است مسئله هویت یابی است. و در ادامه در خصوص هویت مجازی،هویت شخصی و هویت اجتماعی مطالبی بیان نمودند. سپس در خصوص سه دیدگاه خوش بین ،بد بین و واقع بین در خصوص رسانه ها مطالبی ارایه نمودند. همچنین بیان نمودند که در چارچوب اهداف رسانه ای تاثیرات منفی آن کاهش یابد. رسانه هاد سازنده پیام هستند و سعی شود فریب تلیغ را نخوریم .و در خصوص نهضت سواد رسانه گفتند سواد رسانه ای یعنی شنونده ،بیننده و خواننده باید عاقل باشد.از سواد رسانه ای به عنوان تفکر نقادانه داشتن و ضرورت زنده ماندن بیان نمودند..همچنین از رژیم مصرف رسانه ای ،تفکر انتقادی و رسانه شناسی و تولید به عنوان اجزاری هرم سواد رسانه نام بردند. ایشان به طبقه بندی شبکه های اجتماعی 1.انتشار محور:وبلاگ2.گفتگو محور:تلگرام ،وات آپ،تانگو و وی چت3.اشتراک محور :فیس بوک،گوگل پلاس از دیدگاه بارنز پرداختند. همچنین در ادامه مطالبی در خصوص متن و زیر متن متن: همان چیزی که ما می خوانیم ،زیر متن :معنایی که شما از آن متن در ذهن خود خلق می کنید،پایه های سواد رسانه رسانه ها واقعیت ها را باز سازی می کنند ،مخاطبان هرکس برداشت خود را از رسانه ها می گیرند،رسانه ها بار اجتماعی و سیاسی دارندو ... ،فرصت های فضای مجازی سرعت در دریافت اخبار و اطلاعات ،سرگرمی ،آموزش و انتقال فرهنگ و ...تهدید های فضای مجازی بیگانگی با هویت،نابودی خرده فرهنگ ها ،تضعیف بنیاد خانواده ،شکاف نسل ها،تنبلی ذهنی ،افت تحصیلی ،تغییر سبک زندگی و ... اعتیاد اینتر نتی علائم اعتیاد و انواع اعتیاد اینتر نتی  گروه های آسیب پذیردختران ،جوانان احساسی که تازه بستر حضور در فضای مجازی برای آنها فراهم شده است ،کودکان و زنان و مردان ،قوانین دنیا برای استفاده کودکان در فضای مجازی ،مصرف هوشمندانه من چه می خواهم ،من چقدر می خواهم ،از چه کسی و چه جایی می خواهم مدیریت رفتار در فضای مجازی در مقام والد از خود شروع کنیم ،در شکاف دیجیتالی نیفتیم ،شیوه فرزند پروری مقتدر ،وضع قوانین ،نظارت ،ترویج تفکر نقادانه در خانواده،به فکر جایگزین باشیم ،مراقب حریم خصوصی خود باشیم ،امیر رسانه ها باشیم نه اسیر رسانه ها  و... بیان نمودند و در پایان به معرفی  چهار منبع علمینوجوانان دیجیتالی ،فناوری های دیجیتال و تغییر در آموزش و پرورش ،150هشتک ،لایک ممنوع  در این زمینه پرداختند .

سپس حاضرین در جلسه پیشنهاداتی به شرح زیر ارایه نمودند:

هدف تان را در فضای مجازی مشخص و برای آن برنامه ریزی کنیم .

حفظ تعادل بین فضای مجازی و فضای حقیقی

معرفی سایت های مفید برای خانواده

تعیین ساعت مشخص برای استفاده از فضای مجازی

تمرین برای زندگی خوب بدون فضای مجازی

بالا بردن سطح آگاهی خانواده ها از فضای مجازی

به آموزش سواد رسانه ای و مدیریت رفتار در فضای مجازی اهمیت فراوان داده شود.

در ادامه استاد جلسه به جمع بندی مطالب خود پرداختند و در پایان دبیر هم اندیشی واحد ضمن تشکر از استاد جلسه و حاضرین ،پایان جلسه را در ساعت 12:00با ذکر صلوات اعلام نمودند.

 

 

 

 

کلمات کلیدی
مدیر سیستم
تهیه کننده:

مدیر سیستم

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *