حجت الاسلام دکتر محمدنژاد مدیر هم‌اندیشی و دانش‌افزایی استادان معاونت آموزشی نهاد:

نشست‌های هم اندیشی استادان بهترین محل برای طرح مسائل جامعه و ارائه راه حل برای آن‌ها است.

از جمله مباحثی که ابتدای تأسیس این مدیریت در بین اساتیدی که در نشست‌های هم‌اندیشی شرکت می‌کردند مطرح بود، به کارگیری جمع‌بندی نشست‌ها در مراکز مختلف تصمیم گیری بود. در این راستا ما در تلاش هستیم تا با مراکزی همچون مرکز پژوهش‌های مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ارتباط بیشتری برقرار کنیم و تلاش کنیم که آن مراکز را با اساتید و نشست‌های آن‌ها مرتبط کنیم تا نظرات و راهکارهای سازنده اساتید به جامعه تصمیم‌گیرنده منتقل شود. این امر از جمله رویکردهای اساسی است که سنگ بنای آن همان آیه شریفه تصدیق است.

حجت الاسلام دکتر محمدنژاد مدیر هم‌اندیشی و دانش‌افزایی استادان معاونت آموزشی نهاد گفت: مدیریت هم اندیشی چهار ماموریت دارد که هر کدام مسئولیت سنگینی بر دوش ما می‌گذارد و منظورم از ما خانواده بزرگ هم اندیشی استادان است که شامل نیروهای ستادی و اساتید معزز دانشگاهی که به عنوان دبیر و یا هم اندیش در دانشگاه ها هستند و همچنین مسئولین محترم دفاتر نهاد که مسئولیت مستقیم در صف دارند.

وی افزود: برگزاری نشست‌های هم اندیشی، برگزاری کارگاه‌های معرفت افزایی،  برگزاری کارگاه‌ها و جلسات گفتگوی ماه ویژه اساتید معارف اسلامی و اجرای هر برنامه فرهنگی که ویژه استادان دانشگاه باشد، از وظایف و ماموریت‌های این مدیریت است. این مدیریت بهترین فرصت را برای نهاد و در نتیجه برای نظام برای شنیدن صحبت‌های اساتید فراهم کرده است.

حجت الاسلام محمدنژاد با اشاره به ارتباط نزدیک روحانیت با اقشار مختلف جامعه تصریح کرد: در طول تاریخ روحانیت ارتباط بسیار خوب و نزدیکی با همه اقشار جامعه خود داشته است. امروز این ارتباطی برقرار است ولی همانطوری که امام خمینی(ره) هم از ابتدای شروع نهضت خود متوجه شده بود در ارتباط بین حوزه و دانشگاه موانعی وجود داشت و یا بهتر بگوییم موانعی ایجاد کرده بودند که این ارتباط و صمیمیت با پیش داوری‌های هر دو با چالش رو برو بود. هم‌اندیشی یکی از بهترین فرصت‌ها برای رفع این موانع و ایجاد ارتباطی صمیمی و کارآمد و در نتیجه حرکتی موثر در جهت وحدت بین حوزه و دانشگاه است.

مدیر هم‌اندیشی و دانش‌افزایی استادان خاطر نشان کرد: از سویی دیگر استادان دانشگاهی متخصص‌ترین و آگاه‌ترین قشر جامعه هستند؛ خوب می‌بینند و درست تحلیل می‌کنند و راه حلهای خوبی هم برای مسائل جامعه دارند. نشست‌های هم اندیشی استادان بهترین محل برای طرح مسائل جامعه و ارائه راه حل برای آن‌ها است. ما بایستی این را یک فرصت بسیار مغتنم بشماریم و شنوده خوبی باشیم.

دکتر محمدنژاد ادامه داد: در قرآن کریم در خصوص پیامبر اکرم(ص) آمده است که دشمنان به دلیل اینکه پیامبراکرم(ص) خیلی دقیق گوش می‌دادند و این فرهنگ در بین عرب جاهل، یک فرهنگ مترقی محسوب نمی‌شد، به پیامبر می‌گفتند تو فقط گوشی و حرف نمی‌زنی. خداوند در تأیید این منش پیامبر (ص)  در آیه 61 سوره توبه (آیه تصدیق) می‌فرماید: «أذن خیرٍ لکم» بگو که پیامبر یک گوش خوب هست برای شما. این نسبت نه تنها تحقیر آمیز نیست بلکه این منش را به عنوان افتخار باید دانست.

وی ادامه داد: اگر در جامعه شنوده خوبی باشیم، می‌توانیم خوب بیاندیشیم، خوب تحلیل کنیم، خوب تصمیم بگیریم و به خوبی سیاست‌گذاری‌‌ کنیم. یکی از رویکردهای اصلی بنده این است شنونده خوبی باشیم. در این راستا از ابتدا حتی برای اتخاذ رویکرد جدید و سیاستگذاری‌های آینده برقراری ارتباط با مسئولان دفاتر به صورت تلفنی را آغاز و با دبیران هم‌اندیشی هم جلساتی را برگزار کردیم تا بتوانیم علاوه بر بهره‌مندی حداکثری از نظرات ارزشمند آن‌ها، سیاستگذاری‌های خوبی هم در این مدیریت داشته باشیم.

دکتر محمدنژاد تشریح کرد: از جمله مباحثی که ابتدای تأسیس این مدیریت در بین اساتیدی که در نشست‌های هم‌اندیشی شرکت می‌کردند مطرح بود، به کارگیری جمع‌بندی نشست‌ها در مراکز مختلف تصمیم گیری بود. در این راستا ما در تلاش هستیم تا با مراکزی همچون مرکز پژوهش‌های مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ارتباط بیشتری برقرار کنیم و تلاش کنیم که آن مراکز را با اساتید و نشست‌های آن‌ها مرتبط کنیم تا نظرات و راهکارهای سازنده اساتید به جامعه تصمیم‌گیرنده منتقل شود. این امر از جمله رویکردهای اساسی است که سنگ بنای آن همان آیه شریفه تصدیق است.

مدیر هم‌اندیشی و دانش‌افزایی استادان با بیان اینکه یکی از ضرورت‌های هم اندیشی توسعه مخاطب است، گفت: ما می‌بایست مخالفان خود را در نشست‌های هم اندیشی اکرام کنیم و محترم بشماریم. مخالف اگر در جمعی محترم باشد و نظرش مورد بی احترامی قرار نگیرد حرف می‌زند، نظر می‌دهد، بحث می‌کند و در نتیجه سطح مباحث را ارتقاء می‌بخشد. مدیریت هم‌اندیشی این ظرفیت را دارد که با همه اساتید و با همه گرایش‌ها و سلیقه‌ها ارتباط بگیرد.

حجت الاسلام محمدنژاد در آخر افزود: بعضی از کارها نیاز به توجه بیشتر و تحول دارند که یکی از این کارها بحث ویژه دانش افزایی و معرفت افزایی است. دانش افزایی مأموریت بسیار فاخری است که از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی به نهاد اعطا شده است و با جدیت در تلاش هستیم تا از این اعتمادی که به مرکز هم اندیشی شده است در راستای ایجاد تعامل هرچه بیشتر با اساتید استفاده کنیم. در نحوه اجرا باید تدابیری صورت گیرد که اساتید بیشتر بتوانند از این فرصت بهره گیرند. بدین منظور اگر شکل برگزاری دوره‌ها بیشتر از جنس تعامل و بهره‌مندی از نظرات همه اعضای حاضر در این دوره‌ها باشد نه صرفاً یک رابطه یکطرفه بین استاد و مدرس، می‌‌تواند کارآمدی دوره‌ها را افزایش دهد.

کلمات کلیدی
مدیر سایت
تهیه کننده:

مدیر سایت

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *