شیوه نامه اجرایی نشست های هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی

این آئین نامه ناظر به ساماندهی نشست های عمومی وتخصصی در سطح دانشگاهها تنظیم گردیده است که از تاریخ ابلاغ مبنای برنامه ریزی و ارزیابی دفاتر هم اندیشی خواهد بود.

 

شیوه نامه اجرایی نشست های هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی

  1. مقدمه

راه‌حل مسائل کشور را می‌بایست در دانشگاه جستجو نمود و هم‌اندیشی نیز روشی توانمند جهت نیل به این هدف است و می‌توان در جهت تولید علم نافع یا تحقق منافع حاصل از علم نافع به آن امیدوار بود، چراکه هم‌اندیشی یعنی بهره‌گیری از بالاترین ظرفیت فکری جامعه که در دانشگاه انباشته گردیده است. در هم‌اندیشی‌های معمول در دانشگاهها، شاید بهترین اتفاق، تضارب آرا در بخش خاصی از یک موضوع باشد، اما اتفاقات بهتر و مهم‌تری نیز می‌تواند در یک هم‌اندیشی رخ دهد که این تضارب آرا را به امری مکمل یک فرآیند بزرگ‌تر تبدیل نماید. در فرایند هم اندیشی باید توان دانش ها و تخصص های دانشگاهی در تکامل یکدیگر قرار بگیرد تا هر نیازی بی‌هیچ کم‌وکاست برطرف گردد و افراد درگیر کارهایی جزیره‌ای و منفصل از یکدیگر نشده و علوم مختلف با بهترین جاگیری در کنار یکدیگر برای جامعه مفید گرداند و کارهای اساسی به دلیل عدم وجود سایر بخش‌های لازم، بر زمین نماند. جهت تحقق این نوع هم‌اندیشی می‌بایست فرآیندی تعریف گردد که نشست ها هدفمند وکاربردی  بصورت حل المسائلی راهبری نمایند. در ساختار مرکز هم اندیشیاداره امور هم اندیشیمتولی راهبری نشست های هم اندیشی دفاتر می باشد که در یک تقسیم بندی این نشست ها به دو بخش نشست های عمومی و تخصصی تقسیم گردیده است که نشست های عمومی بیشتردر سطح دانشگاهی و جنبه گفتمان سازی داشته و زمینه ساز نشست های تخصصی می باشد. بهترین نشست هم اندیشی نشستی خواهد بود که از درون ان یک یا چند طرح پژوهشی استخراج و توسط اساتید در معاونت پژوهشی ان دانشگاه یا دستگاههای اجرایی یا موسسات پژوهشی شهر یا استان مربوطه  تصویب و مورد پیگیری و انجام قرار گیرد این آئین نامه ناظر به ساماندهی نشست های عمومی وتخصصی در سطح دانشگاهها تنظیم گردیده است  که از تاریخ ابلاغ مبنای برنامه ریزی و ارزیابی دفاتر هم اندیشی خواهد بود.

  1. تعریف مفاهیم
  2. nbsp;     هم اندیشی

واژه هم اندیشی به معنای اندیشیدن غیر فردی و انجام فعالیتهای ذهنی و فکری به شکل گروهی است. هم اندیشی می تواند مبنای اعتقادی خود را از حدیث شریف نبوی اتخاذ کند که فرمود:  "عالمترین مردم کسی است که اندیشه های مردم را با اندیشه خود جمع کند." هم اندیشی می تواند به صورت تبادل آراء و نظرات، مشورت و حتی تبادل اندیشه ها همراه با مستندات علمی آنها در فضای آکادمیک باشد.

  1. nbsp;     نشست هم اندیشی

 جلسه ای که با حضور چند صاحبنظر حول موضوعی مشخص تشکیل می شود و پیرامون محتوای موضوع، بحث و تبادل اندیشه صورت می گیرد.

  1. nbsp;     نشست هم‌اندیشی عمومی

نشست های هم اندیشی عمومی به نشست هایی اطلاق می گردد که تمام اساتید، فارغ از رشته تخصصی خود می توانند بعنوان استاد دانشگاه در آن شرکت نمایند و در مورد علل و مسائلی که موجب پیدایش یک مشکل شده است بحث و گفتگو و اظهار نظر فرمایند.  

  1. nbsp;     نشست هم‌اندیشی تخصصی

جلسه‌ای که با حضور صاحب‌نظران متخصص در رشته‌ای خاص یا چند رشته مرتبط حول مسئله‌ای از مسائل و مشکلات که در کمیته نیاز سنجی دانشگاهی یا استانی یا ملی تشخیص داده شده تشکیل می‌گردد و توسط دبیر محترم هم اندیشی دانشگاهی یا استانی تا حصول نتیجه پیگیری می گردد.

  1. nbsp;     کمیته نیازسنجی دانشگاهی :

کمیته‌ای متشکل  از مسئول نهاد دانشگاه (رئیس کمیته)، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه، دبیر هم‌اندیشی دانشگاه (دبیر کمیته)، مدیر گروه معارف اسلامی و دو نفر از اساتید دانشگاه جهت تعیین موضوعات نشست‌های تخصصی دانشگاه  تشکیل می‌گردد. شورای هم اندیشی دانشگاه در صورت صلاحدید می تواند این مسئولیت را بر عهده بگیرد.

  1. nbsp;     کمیته نیازسنجی استانی:

کمیته‌ای متشکل  از رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان (رئیس کمیته)، دبیر هم‌اندیشی استانی (دبیر کمیته)، دو نفر از دبیران هم‌اندیشی دانشگاه‌های استان به انتخاب دبیر هم‌اندیشی استانی و دو نفر از مسئولان نهاد  دانشگاه‌های استان به انتخاب رئیس  استانی نهاد می‌باشد. وظیفه اصلی این کمیته تعیین موضوعات مورد نیاز استان با اخذ پیشنهادات کمیته دانشگاهی و مشورت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و مسئولین مختلف اجرایی در استان تشکیل می‌گردد. شورای هم اندیشی استانی در صورت صلاحدید می تواند این مسئولیت را بر عهده بگیرد.

  1. nbsp;     کمیته  نیازسنجی مرکزی:

کمیته‌ای متشکل از  معاون آموزشی نهاد و ریاست مرکز هم‌اندیشی، مسئول  نشست‌های تخصصی مرکز،  دو نفر از مسئولین دفاتر فعال در امر هم اندیشی و دو نفر از اساتید و صاحب‌نظران به انتخاب رئیس مرکز هم‌اندیشی که با اشراف به نیازهای کشور  نسبت به تعیین موضوع‌های پیشنهادشده تصمیم می‌گیرند.

  1. اهداف نشست های هم اندیشی

نشست های هم اندیشی در دانشگاه ها اعم از نشست های تخصصی و یا عمومی می توانند اهداف ارزشمند ذیل را محقق سازند:

  • تولید علم نافع و تحقق منافع حاصل از آن
  • تحقق مطالبات رهبری مانند بیانیه گام دوم انقلاب، تحول خواهی و ...
  • تبدیل مطالبات مقام معظم رهبری به گفتمان غالب دانشگاه و جریان سازی فرهنگی
  • تقویت فرهنگ مطالبه گری از نظام آموزش عالی و خصوصا دانشگاه ها برای حل مسائل دانشگاه و جامعه و  تبدیل دانشگاه به یک نهاد مدنی فعال در ارتباط با صنعت و نظام اجرایی و تقنینی کشور
  • شناسایی افراد مستعد ، توانمند و دارای ایده و معرفی و تلاش در جهت استفاده بهینه از ظرفیت و توانمندی آنها
  • گسترش فرهنگ هم اندیشی
  • زمینه سازی جهت برپائی کرسی های مناظره علمی، نظریه پردازی و آزاد اندیشی
  • ایجاد تعامل فکری - فرهنگی بین استادان حوزه و دانشگاه
  • ایجاد تعامل فکری و علمی بین استادان و مدیران اجرایی نظام در راستای تصمیم سازی
  1. سیاستهای کلان مرکز در برگزاری نشست های هم اندیشی
  • مسئله محوری به‌جای موضوع محوری
  • توسعه مخاطب و استفاده از ظرفیت تمامی استادان و نقش دهی به آنان در یک نظام اندیشه ورزی و تصمیم سازی
  • استفاده حداکثری از ساختارهای موجود و عدم ساختار سازی‌های جدید تا حد امکان
  • تامین  ملزومات حقوقی، قانونی و معنوی آزاداندیشی  و ایجاد فضای مناسب و امن جهت ارائه دیدگاهها و انتقادات استادان
  •  اهتمام به  رعایت اخلاق، متد علمی و پرهیز از مناقشات غیراخلاقی و غیر علمی
  • کمک به فرایند تصمیم سازی در دستگاههای اجرایی با گسترش ارتباطات علمی - کارشناسی (تعامل بدنه علمی کشور با مدیریت کلان کشور )
  • بهره گیری از فضای مجازی برای تسهیل در ارتباطات
  1. سیاست های اجرایی
  • زمانبندی جلسات و تهیه تقویم زمانبندی از مقدمات اجرا یی و فرایند اجرا تا حصول نتایج نشست ها
  • برنامه ریزی لازم جهت پیش نشست های کاری برای تعیین موضوع نشست ها و چگونگی اجرا و نوع مدعوان نشست ها
  • دعوت از مسئولین دستگاههای اجرایی حسب موضوع  در جلسات هم‌اندیشی عمومی و تخصصی
  1. شاخص های لازم برای انتخاب موضوعات نشست های هم اندیشی

1-         مسئله بودن (موضوع نشست باید ناظر به یک مسئله ،مشکل ،چالش یا بحران کشور باشد)

2-         فراگیری، جامعیت وشمولیت موضوع نسبت به دانشگاهیان و جامعه

3-         جذابیت، اهمیت و ملموس بودن جهت ایجاد انگیزه کافی برای مشارکت

4-         قابل حل بودن مسئله (موضوعاتی انتخاب شود که امکان ارائه راه‌حل‌ها برای آن‌ها وجود داشته باشند)

5-         برخورداری از ادبیات علمی و آکادمیک (سطح طرح بحث و ارائه موضوعات و همچنین راهکارها از کیفیت فنی و علمی استانداردی برخوردار باشند)

6-         نوآوری و ابداع( موضوع و مسئله نباید به همین صورت تکراری درجای دیگر بررسی و طرح شده باشد)

7-         ارائه راهکار بدیع و کارآمد (نشست هم اندیشی باید منجر به یک خروجی انضمامی و عینی و مکتوب شود )

  1. فرآیند اجرایی برگزاری نشست های هم اندیشی عمومی

7-1) انواع نشست های هم اندیشی عمومی :

 الف. نشست هایی هستند که با حضور عموم اساتید و در مورد مسائل غیر تخصصی و عام یا جنبه های عام موضوعات تخصصی برگزار می گردد و همه اساتید یک دانشگاه از هر رشته و تخصصی می توانند در آن شرکت نمایند. به عنوان مثال موضوع حجاب و عفاف ،ازدواج یا اسیب های اجتماعی مربوط به دانشجویان  در هر دانشگاه می تواند بعنوان یک موضوع عام مورد توجه نشست های عمومی قرار گیرد. هر چند این موضوعات جنبه های تخصصی دارد ولی ابعادی از آن می تواند در نشست های عمومی اساتید در یک دانشگاه بصورت موردی محور نشست ها قرار گیرد و با حضور مدیران دانشگاه مربوطه نسبت به ارائه راهکارها جهت حل مسائل مرتبط با ان در فضای ان دانشگاه و خوابگاهها و مجموعه های وابسته اقدام گردد و چنانچه ابعادی از آن موضوع به ادامه مباحث در قالب نشست های تخصصی و در سطح فرا دانشگاهی نیاز باشد در قالب نشست های تخصصی  با حضور متخصصان در آن دانشگاه یا از طریق دبیران استانی در سطح استان با حضور متخصصان موجود در سایر دانشگاهها پیگیری گردد.

ب. نشست هایی که جنبه گفتمان سازی دارد و بر اساس مطالبات مقام معظم رهبری یا به پیشنهاد شورای هم اندیشی استان و یا مرکز هم اندیشی لازم است در فضای دانشگاهها مورد توجه و در قالب نشست های هم اندیشی  عمومی در معرکه آراء مورد نقد وبررسی قرار گیرد. این موضوعات شامل موضوعات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و علمی می گردد و بیشتر جنبه نظری برای استادان دارد.

7-2)برای برگزاری نشست های هم اندیشی عمومی اقدامات ذیل باید صورت پذیرد :

الف) آمایش داده ها و اطلاعات اولیه برای انتخاب یک مسئله بعنوان دستور نشست: انتخاب یک یا چند مسئله مشخص بر اساس اولویت در شورای هم‌اندیشی(در دانشگاههایی که این ساختار وجود دارد) یا کمیته نیاز سنجی دانشگاهی اولین اقدامی است که باید صورت پذیرد. پس از انتخاب مشکل در جلسه شورای هم‌اندیشی یا کمیته مزبور، دبیر هم‌اندیشی می‌بایست جهت روشن نمودن هرچه بیشتر مشکل و مشخص شدن مسائل مربوط به آن، حداقل یک مورد یا ترکیبی از موارد زیر را انجام دهد:

1-         دعوت از سخنرانان دانشگاهی یا حوزوی جهت سخنرانی پیرامون مشکل یا مساله (به همراه پرسش و پاسخ)

2-         دعوت از مسئولین دستگاههای اجرایی مرتبط

3-         اکتشاف میدانی (برگزاری اردو جهت اشنایی با مساله )

4-         برگزاری کارگاه یا دوره آموزش مجازی مرتبط با مشکل یا مساله

ب) شیوه اجرا و برگزاری نشست هم‌اندیشی عمومی

این جلسه با حضور عموم استادان تشکیل می‌گردد و قبلاً در سامانه هم اندیشی موضوع اطلاع‌رسانی خواهد شد تا تمامی استادان بتوانند از آن مطلع شده و در صورت تمایل در آن شرکت کنند در اطلاع رسانی مطالب ذیل ارائه می گردد:

1-         ارائه نظام مسائل مرتبط با مسئله نشست توسط دبیر

2-         حتی‌المقدور دعوت از یکی از مسئولین مرتبط با مسئله مورد نظر

3-         نظرسنجی در مورد میزان اثرگذاری متغیرهای مختلف بر مسئله مورد بحث در نشست

  1. -      ارایه  راه حل های پیشنهادی از طرف استادان جهت اولویت‌بندی و پرداختن به آن‌ها در جلسات هم‌اندیشی و مواردی که کمک به تصمیم‌گیری می‌نماید.
  2. -      ارسال دعوت نامه برای اعضای نشست و انجام تبلیغات رسانه ای مطلوب  متناسب با نوع نشست در سطح دانشگاه

جلسات باید دارای یک دبیر باشد تا ضمن مدیریت فرایند نشست ،نتایج تدوین وصورتجلسات بصورت منظم جهت اطلاع استادان و سایر مراجع ذیربط تهیه ،تنظیم و ارسال گردد

ج) اعضای شرکت کننده در نشست های عمومی

 اعضای شرکت کننده در نشست های هم اندیشی عبارتند از :

 ۱- کلیه استادان دانشگاه / استان منطقه محل برگزاری نشست که برای شرکت در نشست اعلام آمادگی و ثبت نام نموده یا دعوتنامه نشست برای آنها ارسال شده است.

 ۲- یک یا دو نفر از صاحب نظران در حوزه موضوع نشست با انتخاب شورای هم اندیشی یا کمیته نیاز سنجی دانشگاهی

 ۳- مسئولان دستگاه اجرائی مرتبط با موضوع نشست در سطح متناسب با سطح نشست (شهر استان کشور)

 ۴- رئیس دفتر نهاد به عنوان رئیس نشست هم اندیشی

 ۵- دبیر هم اندیشی دانشگاه به عنوان مجری و دبیر نشست

د) شناسایی و جذب

نشست های هم اندیشی بستر بسیار مناسبی برای شناسایی استعداد ها و نیروهای خلاق و ارزشمند جهت مسئولیت ها و ماموریت های علمی و اجرایی و فرهنگی  نظام می باشند که از طریق این جلسات اساتید صاحب ایده و دارای ویژگی های ممتاز شناسایی و به مرکز هم اندیشی  جهت ایجاد بانک استادان ممتاز کشور معرفی می گردند

ه) سازماندهی و ارتباط

 برنامه ریزی مناسب جهت حفظ ارتباط مستمر دبیران هم اندیشی، با اعضای شرکت کننده در جلسات هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی واهل فکر وقلم به جهت استمرار نشست های هم اندیشی و جلب نظر موافق ایشان عنداللزوم جهت موضع گیری های مسائل کشوری  وجهانی که نیازمند حمایت و تحکیم می باشد

و) بررسی و تحلیل نشست و گزارش دهی  

دبیرهم اندیشی  موظف است نتایج جلسات هم اندیشی را در سطح دانشگاه اطلاع رسانی نماید وگزارش برگزاری نشست ها را از طریق سامانه جامع دبیران  به همراه مستندات به مرکز هم اندیشی ارسال نماید. و با توجه به توانمندی‌های دریافت شده از جانب اساتید و نتایج برامد از نشست های عمومی در صورت نیاز پیشنهادات خود را برای ادامه کار بصورت نشست های تخصصی به دبیران استانی اعلام نمایند تا بر اساس ایین نامه مربوطه نشست ها بصورت تخصصی در سطح شهرستان یا استان  پیگیری گردد لازم به ذکر است فقط موضوعاتی که جنبه ملی دارند از طریق مرکز به دستگاههای ذیربط ارسال خواهد گردید و سایر موارد توسط دبیر هم اندیشی دانشگاه یا استان حسب موضوع  در دانشگاه یا سطح استان ارسال خواهد گردید

  1. فرآیند اجرایی برگزاری نشست های هم اندیشی تخصصی

نشست های تخصصی با حضور صاحب نظران دانشگاهی میتواند در انواع مختلفی برگزار گردد که بارزترین نمونه های ان در دانشگاهها موارد ذیل می باشد:

  1. -      نشست هایی که در ادامه نشست های عمومی بمنظور  عمق بخشیدن به مباحث در سطح کارشناسان و متخصصان پیگیری می گردد این نشست ها می تواند در یک دانشگاه با نظر کمیته نیاز سنجی دانشگاهی  مورد پیگیری یا بصورت استانی با پیشنهاد به دبیران استانی  وتصویب در کمیته نیازسنجی استانی با حضور متخصصان  موجود در دانشگاههای استان یا یک شهرستان برگزار گردد
  2. -      نشست هایی که در کمیته نیاز سنجی استانی متناسب با نیازهای هر استان با رعایت اولویت موضوع یابی و سپس با دعوت از صاحبنظران متخصص دانشگاهی و مدیران دستگاههای اجرایی  سلسه نشست ها تا حصول نتایج قابل قبولی پیگیری می گردد این نشست ها می تواند منجر به تصویب طرح های کاربردی درسطح استان یا شهرستان بین دانشگاهیان و دستگاههای اجرایی گردد
  3. -      نشست‌های تخصصی با موضوع ملی ،موضوعات این نشست‌ها با محوریت مباحث مرتبط با مأموریت نهاد نمایندگی در دانشگاه‌ها در حوزه های مختلف  با اعلام نظر کمیته نیازسنجی ملی انتخاب می‌گردد.و نتایج ان نیز از طرف مرکز هم اندیشی به دستگاههای ذیربط اطلاع رسانی می گردد
  4. -      نشست‌های تخصصی با رویکرد کرسی‌های آزاداندیشی که این مدل نشست ها دارای آئین نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشد.
  5. -      نشست‌های تخصصی در زمینه  مرجعیت دین (قرآن و عترت) در علم: این نشست‌ها می تواند با رویکرد رابطه علم و دین و نقد علم سکولار (خصوصا در حوزه علوم انسانی) و امکان بهره مندی از علم دینی (قرآن و عترت) در تولید علوم برگزار گردد.

8-1)گونه شناسی نشستهای هم اندیشی تخصصی

 نشست ها به تناسب موضوع نشست و ظرفیت ها و ویژگی های هر دانشگاه و استادان آن می تواند در یکی از سطوح و قالب های ذیل برگزار شود:

 الف) نشست هم اندیشی استادان دانشگاه

ب) نشست هم اندیشی استادان دانشگاههای استان

 ج) نشست هم اندیشی استادان دانشگاههای منطقه

د) نشست هم اندیشی استادان دانشگاههای کشور

ه) نشست هم اندیشی استادان دانشگاههای جهان اسلام

8-2)مراحل اجرایی برگزاری نشست های هم اندیشی تخصصی:

  1. مراحل اجرایی در سطح استان

رئیس محترم استانی نهاد بر اساس این ایین نامه نسبت به تشکیل کمیته نیاز سنجی استانی اقدام می نمایند و با دعوت از اعضا و صاحبنظران لیستی از موضوعات مورد نیاز برای نشست های هم اندیشی تخصص را براساس اولویت تعیین و تقویم مناسب برای برگزاری ان را تنظیم می نماید دبیر هم اندیشی استانی بعنوان دبیر این نشست ها مسئول پیگیری و برگزاری نشست ها در سطح استان می باشدو گزارش تفصیلی جلسات آن‌که شامل راهکارهای لازم برای حل معضل مطرح‌شده می‌باشد توسط رئیس استانی برای مدیران دستگاههای اجرا یی ارسال و رونوشت ان به مرکز هم اندیشی ارائه می‌گردد

  1. وظایف دبیر هم‌اندیشی دانشگاه

1-         هماهنگی با مسئول نهاد  دانشگاه ، جهت برگزاری نشست های تخصصی در موضوع های اعلام‌شده

2-         دعوت از اساتید صاحب‌نظر در موضوع نشست

3-         برگزاری و دبیری  جلسات نشست تخصصی از نوع 1-4-5

4-         تهیه گزارش تفصیلی از نشست و ارسال صورت جلسه و ضبط محتوی نشست ها و اعلام اساتید فعال در جلسات نشست از طریق سامانه به مرکز هم اندیشی استادان

 

  1. الگوی نشست های موفق

 با آنکه نفس برگزاری نشست های هم اندیشی گامی مثبت و رو به جلو محسوب می شود؛ اما برگزاری بهتر، مفیدتر نشستها و کیفیت محتوا و خروجی این جلسات، ارزش این نشست ها را چند برابر می کند و در تثبیت جایگاه و نهادینه شدن فرهنگ هم اندیشی، هم در میان مسئولان کشوری و دانشگاهی و هم در سطح دانشگاهها و ایجاد نشاط علمی و انگیزه ورود به مباحث تاثیر ویژه ای دارد.

از این رو مرکز هم اندیشی یکی از رویکردهای اصلی خود در دور جدید فعالیت ها را معیار مند سازی نشست های هم اندیشی قرار داده و تلاش دارد ضمن ارتقای کیفی نشست ها از دبیران موفق و پر تلاشی که محصولات وزین تری از نشست ها ارائه می دهند به طرق مختلف تقدیر نموده و به موازات آن نسبت به اصلاح نارسایی ها و ضعف های دفاتر با دبیرانی که در برگزاری مطلوب و با کیفیت نشست ها از استاندارد لازم برخوردار نیستند اقدام نماید.

  1. شاخص های کمی و کیفی

 ١- تعداد جلسات: تعداد نشست های هم اندیشی با توجه به شرایط و سطح علمی، میزان همکاری و استقبال استادان و مسئولان و ... متغیر است. با اینحال در نظر گرفتن حداقلی برای این جلسات (یعنی ۲ جلسه در هر نیمسال تحصیلی منطقی به نظر می رسد. تذکر: بی تردید برگزاری جلسات بیشتر با حفظ کیفیت لازم امتیاز مثبت خواهد داشت

 ۲- تعداد استادان شرکت کننده: تعداد شرکت کنندگان در نشست ها نیز باید از یک میزان مطلوب و معقولی برخودار باشد و این میزان متناسب با تعداد اعضای هیأت علمی هر دانشگاه متغیر خواهد بود.

 3- موضوع نشست: انتخاب موضوع مناسب، کاربردی و روزآمد از اولویت برخوردار است.

 ۴- حضور کارشناسان: استفاده از حضور صاحب نظران مدعو خارج از دانشگاه و متخصص در موضوع مورد بحث در هر دانشگاه می تواند بر کیفیت و غنای مباحث نشست ها بیفزاید.

 تذکر: استفاده از این صاحب نظران نباید به گونه ای باشد که فضای اظهارنظر و تحرک را از اساتید شرکت کننده در جلسه سلب کند و به عبارتی نبایستی نشست به جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ تبدیل شود بلکه با تدبیر و برنامه ریزی دبیر هم اندیشی استاد یا استادان مدعو خارج از دانشگاه باید همانند سایر شرکت کنندگان و البته در جایگاه کارشناس و مشاور در جلسه شرکت و ایفای نقش نمایند

  1. نکات قابل توجه اجرایی

با توجه به اهمیت نشستها و حضور استادان صاحب نظر در این جلسات شایسته است از همه ظرفیتهای جلسه استفاده شود؛ بنابراین برای بهره گیری مطلوب از مباحث و انعکاس خبری و رسانه ای آنها لازم است موارد ذیل رعایت گردد.

الف-هفت تا ده روز قبل از برگزاری جلسه، خبر نشست در سطح دانشگاه و مراکز پرتردد، انعکاس یابد و جزئیات  جلسه اطلاع رسانی گردد شامل:

  1. -      موضوع نشست
  2. -       تاریخ و زمان
  3. -       مکان
  4. -       نام صاحبنظران و کارشناسان اصلی جلسه
  5. -       ذکر پیشینه نشست (در صورتی که جلسه یا جلساتی قبلا در این موضوع یا موضوع مشابه برگزار شده است)
  6. -      هنگام برگزاری نشست، مباحث جلسه در صورت امکان به صورت صوتی و تصویری با کیفیت مطلوب ضبط گردد تا جهت انعکاس قابل استفاده باشد
  7. -      تهیه تعدادی تصویر با کیفیت مطلوب از نشست و جزئیات برنامه های آن مخصوصا هنگامی که فیلمبرداری از جلسه مقدور نباشد، ضرورت دارد.
  8. -      باتوجه به اهمیت زمان در اطلاع رسانی و پوشش رسانه ای نشست ها از طریق مرکز هم اندیشی، لازم است خبر برگزاری نشست بلافاصله پس از برگزاری آن، با جزئیات ذکر شده در بند ۱ به همراه چند تصویر مناسب از طریق سامانه جامع دبیران  به مرکز ارسال گردد تا در سایت مرکز وسایر رسانه های نهاد منعکس شود.

 

کلمات کلیدی
مدیر سیستم
تهیه کننده:

مدیر سیستم

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *